středa 28. února 2018

AE style je "tak trochu jiný e-shop"

Dobré ráno,

pamatujete si, jak jsem vám před nedávnem psala článek o cestě k mému vlastnímu e-shopu? Pokud ne, tak si jej můžete připomenout ZDE.  Já bych na něj chtěla tentokrát totiž navázat - a je dost možné, že toto pokračování nebude jediné, napak. Ale nepředbíhejme....


Jak už víte, tak můj e-shop jsem si založila u Shoptetu. Samozřejmě jsem si vše pečlivě promýšlela, váhala a znovu rozmýšlela, a tak jsem si nakonec řekla, že by třeba nebylo na škodu, kdybych se s vámi podělila o mé zkušenosti. Nejen se správou e-shopu jako takovou, ale s tím, jaké to je, pokud si chcete svým koníčkem přivydělat třeba ve chvíli, kdy jste na mateřské. Vlastně se zaměřím hlavně na dobu "na mateřské", protože to je ta doba, kdy jsem i já "šla do toho", a tedy vám k tomu mohu říct nejvíce. 

Rovnou si ujasněme, že takové potřebné "drobnosti" jako živnostenský list, daně apod., tady určitě řešit nechci - zkrátka, živnostenský list k podnikání potřebujete, daňové přiznání dávat musíte a bližší podmínky nejsem plně kompetentní vám sdělovat... :-) Ne, trochu vážně. Určitě je zjištění si právního dopadu jedním z prvních kroků, pokud chcete své "podnikání" rozjet. Zároveń se nenechte mýlit - i pokud byste si nezakládali vyloženě e-shop jako takový, ale vlastnili pouze Fler profil či FB skupinku za účelem prodeje svých výrobků, nesmíte toto také opomenout. Jestliže se v této oblasti neorientujete, tak kontaktujte místně příslušný živnostenský úřad, finanční úřad, daňového poradce či účetního. To jsou ty správné osoby či instituce, kteří vám poradí, navedou či přímo zajistí vše potřebné...


"Jako ty máš i e-shop? A to stíháš? Kdy? A vynáší to?" To jsou otázky, které slýchám vcelku často. A nejen teď se  spuštěním e-shopu v kombinaci s tím, že jej mám zejména jako svůj koníček a hlavní pracovní náplň je něco jiného a někde jinde. Tyto otázky padaly i v době, kdy jsem holky vozila v kočárku, lidé mne zastavovali s tím, kde jsme vzali takové čepice (šátky, doplňky v kočáru..) a já je odkazovala na svuj Fler či na první e-shop pod domenou www.udvouzabicek.cz
Co tím chci říct? Maminky, připravte se, že se najde vcelku velká skupina těch, na které budete působit jako exot v případě, že se svěříte s tím, že kromě péče o děti (domácnost, manžela apod.) jste se ještě rozhodly podnikat. Možná vás od toho budou někteří zrazovat, zlehčovat situaci... a to i bez ohledu na to, zda budou znát bližší informace o tom, v čem že to přesně podnikáte. Upřímně, toto mne vždy trochu zaráželo a občas i mrzelo. Ano, péče o děti může být svým způsobem práce na plný úvazek (myšleno 24/7), ale pokud máte vhodný či zajímavý nápad, proč jej v rámci relaxace nezrealizovat. Jděte do toho!


A tím se dostávám k nápadu. Ono se hrozně lehce řekne "A tak já budu podnikat", ale v čem? Já měla štěstí, že jsem nemusela nic složitě vymýšlet - nebo ještě jinak, pokud by mě tvoření nebavilo, neměla bych nakřečkované zásoby, tak bych asi jen tak s kůží na trh nešla.
Ano, pokud jdete do toho s tím, že chcete podnikat a je vám svým způsobem jedno v čem, tak pak si uděláte vlastní průzkum trhu, zhodnotíte, co umíte či na co si můžete někoho najmout, co přeprodat..., a i tak na tom následně vydělat. Věřím, že i to je cesta a svým způsobem může nést hledání díry na trhu své ovoce.

V mém případě jsem na to šla ale trochu oklikou. Mým původním a prvotním záměrem nebylo ani tak rychle zbohatnout, ale nabídnout kousek svého tvoření i ostatním. Nebudu lhát, když bych řekla, že o peníze nejde. Ono je to moc hezké, když vidíte, jak je o vaše kousky zájem, jak chodí nové objednávky, vám ubývá zboží. a máte tak prostor a důvod tvořit dálší novinky. To je kolotoč, kterého jsem postupně chtěla dosáhnout a který se mi částečně povedl. I když... vrátím se tak k otázce výdělečnosti. Já mám docela nevýhodu (nebo řekněme smůlu), že v posledních letech zažívá handmade tvorba ohromný boom. Ženské (a kolikrát i chlapy) opět šijí, háčkují, pletou... Důvod je jednoduchý - chtějí sobě a svým blízkým vyrobit něco jedinečného, zvláštního a kvalitního. Ono totiž nejde o to, že by se vysloveně ušetřilo, protože cena kvalitního materiálu je vysoká. Pokud tedy jako obor "podnikání" zvolíte handmade, počítejte s tím, že si budete muset umět určit cenu výrobku, což není rozhodně jednoduché. Kdysi jsem si ZDE o tom napsala i samostatný článek.


Tak dobře, máte plán, víte jak je to s právním rámcem a teď "jen" začít. Já se odhodlávala docela dlouho. Je to o tom, že musíte předpokládat, že ne všichni budou spokojeni, ne všem se budou výrobky líbít či souhlasit s cenou. Je potřeba se připravit v podstatě na cokoli a nečekat jen slunečnou cestu. Raději počítat s horším - nejsem pesimista, to kdyby to tak vypadalo, ale realista.
Důvod, proč jsem nechtěla jen tak opustit pohodlí Fleru, byla horší zkušenost s prvním e-shopem. Administrace nebyla špatná (na web), ale zase vyloženě "user friendly" ji také nemohu nazvat. Věděla jsem, co a jak chci, byla jsem limitovaná financema (základní podmínka byla, je a bude, aby se provoz e-shopu zaplatil sám) a nechtěla jsem vyloženě robustní řešení. Lety jsem zpohodlněla, opustila "programátorské ambice", a tak jsem si dokázala představit, že si vyberu nějakou šablonu, tu lehce naedituji a pojedu. Důležité bylo ale "to za tím". Pročetla jsem opravdu neskutečné množství recenzí a diskuzí, vyzkoušela free verze a nakonec zvolila Shoptet.  Jelikož se mé "megalomanské" podnikatelské plány zredukovaly, životní styl změnil  a na web chci dávat tzv. AE stylovky - tedy hlavně kusovky, co vyrobím navíc pro radost.
Co je fajn, je to, že máte možnost si vše bezplatně vyzkoušet (možná vás to dokonce naláká a rozšíří vaše představy o vlastním e-shopu) a až následně se rozhodnout. A i po finálním kývnutí máte stále možnost zvolení si free verze, která je sice hodně osekaná, ale zas věřím, že do začátků je naprosto použitelná.

Jsou dvě věci, které mi vyhodují (oproti ostatním vyzkoušeným) - správa produktů a správa objednávek. Obojí je až absurdně jednoduché (a to myslím jen a jen v pozitivím slova smyslu), že jej musí zvládnout opravdu každý. Což je opravdu velká pomoc!

Rozhodně jsou další věci, které je potřeba při zakládání samostatného e-shopu dohlédnout. Například komunikace jdoucí za zákazníkem - v mém případě se jedná o e-mailové notifikace k objednávkám. Shoptet vám v základu nabízí hodně použitelných šablon, které si případně můžete jednoduše upravit (i nyní třeba hodně pomáhá v oblasti GDPR, to velice oceňuji). Ono totiž to, jak komunikujete se zákazníky, je vlastně základ. Můžete mít sebelepší výrobky, propagaci na internetu, sociálních sítích i místním rozhlasu, ale to, jak se chováte napřímo k zákazníkovi, to je to nejdůležitější, pokud chcete prodávat. Lidé si totiž řeknou...



Nejsem expert na podnikání na mateřské a ani mé podnikání se nevyhouplo pár měsíců po spuštění do závratnch výšek a výdělků, ale věřím v to, že pokud si najdete, co vás bude bavit, pokud se tomu budete věnovat, tak nemusíte jen sedět a snít. Zároveň je dobře žít nohama na zemi - tedy nehroutit se z prvního neúspěchu, věřit si a svým způsobem brát začátky jako hru či malé samostudium. Můžete mít zrovna nápad, který zaujme a z vašeho koníčku se rázem stane hlavní příjem (i třeba ještě při matešké) a nebo na to můžete jít pomalu, s rozvahou a klidem. 
Já jsem teď nějak mezi tímto. Pravdou je, že pár měsíců po spuštění vlastního e-shopu mám tak 6-krát více objednávek oproti poslednímu roku na Fleru - (ne)propagaci mám stále stejnou. Měním a doplňuji výrobky, vymýšlím nové a baví mě to čím dál více. Užívám si i focení výrobků pro propagaci, to je také důležité zmínit. Opravdu z velké části platí "fotografie prodává". V hlavě mám díky tomu spoustu nových nápadů, plánů a věřím, že dříve nebo později je zrealizuji. 

Začínáte nebo uvažujete o vlastním podnikání (a určitě mi sem nepište váš podnikatelský záměr, to se nedělá :-), co vás dělí od toho, udělat ten "krok do neznáma"? 
Klidně se ptejte, třeba vás napadne něco, co tady nezaznělo, a pokud budu vědět, určitě odpovím, poradím a nebo časem udělám pokračování tohoto článku.... :-) 
SHARE:

Žádné komentáře

Okomentovat

Děkuji za Váš komentář, Vaše data zpracovávám v souladu s GDPR.

Blogger templates by pipdig